Dzień Bezpiecznego Internetu 2019
Dzień Bezpiecznego Internetu jest obchodzony od 2004 roku. W tym roku 5 lutego obchodziliśmy go pod hasłem: „Działajmy razem”. Organizatorzy DBI zwracają uwagę na potrzebę współpracy i zaangażowania nie tylko nauczycieli, ale również rodziców oraz dostawców treści i usług internetowych, w celu podniesienia poziomu bezpieczeństwa dzieci online. Przeciwdziałanie negatywnym zjawiskom typu hejt czy cyberprzemoc wymaga zaangażowania i współpracy wielu ludzi. Dlatego ważne jest, aby uczulać młodzież na problemy przemocy w Internecie. Bezpieczeństwo w Internecie jest naszą wspólną sprawą i wszyscy powinniśmy dbać o to, aby sieć była bezpieczna, a młodzież wiedziała, jak reagować w sytuacjach zagrożenia lub zaobserwowania złego traktowania w sieci innych. W najnowszej edycji badań, prowadzonych cyklicznie przez NASK wśród polskich nastolatków, 32,5 proc. z tych, którzy doświadczyli przemocy w Internecie zadeklarowało, że nie zawiadomiło o tym fakcie nikogo. To najczęściej wybierana odpowiedź. Do rodziców/krewnych zwróciło się 21,9 proc. Nieco więcej szukało pomocy u przyjaciół i znajomych (24,3 proc.). Do nauczycieli zwróciło się zaledwie 8,2 proc. ofiar cyberprzemocy. Dlatego ważne jest aby pokazywać młodym ludziom, że w sytuacjach zagrożenia nie są sami i zawsze mogą liczyć na pomoc.
W ramach obchodów Dnia Bezpiecznego Internetu w szkole została przeprowadzona lekcja dla klasy 1et, której tematem był: Hejt w Internecie. Uczniowie mieli za zadanie rozpoznać i zrozumieć na czym polega to zjawisko. Zastanawiali się nad przyczynami hejtu oraz konsekwencjami i prawidłowymi reakcjami. Podczas pracy w grupach myśleli, jak hejt może wpłynąć na ofiarę, co powinna zrobić osoba pokrzywdzona, a co świadek takiej sytuacji. Każda grupa prezentowała swoje stanowisko na forum klasy. Kolejnym etapem zajęć było opracowanie sposobów reakcji na hejt. Uczniowie dostawali opis przykładowej sceny z hejtem, następnie wypowiadali się jak należałoby się prawidłowo zachować. Nie wszyscy od razu chcieli pomagać innym. Niektórzy byli zdania, że jeśli ich to nie dotyczy, to nie powinni się wtrącać. Dopiero, gdy siebie postawili w sytuacji osoby pokrzywdzonej zrozumieli, że w tego rodzaju sytuacjach nie należy być obojętnym. W podsumowaniu lekcji młodzież poznała sankcje karne wiążące się z tym zjawiskiem oraz sposoby i miejsca zgłaszania hejtu w przypadku bycia ofiarą.