Robonomik wystartuje w pierwszych w Polsce oficjalnych zawodach FTC
Drużyna Robonomika składająca się z uczniów naszej szkoły uczących się w zawodzie technik informatyk, rozpoczęła przygotowania do udziału w pierwszych oficjalnych zawodach FTC w Polsce, które odbędą się w dniach 23-24.03.2019 r. w Lublinie na Hali Politechniki Lubelskiej.
W październiku 2018 r. odbył się turniej “Lubelskie: Liga Robotyki”, który był wzorowany na turnieju FTC, podczas którego drużyna Robonomika zajęła II miejsce.
Cele konkursu
Głównym celem konkursu dla młodzieży w wieku 13-18 lat oraz ich nauczycieli, jest promocja robotyki, nauk ścisłych i nowoczesnych technologii jako szansy na najlepszą przyszłość dla młodych uczniów. Drużyny pracują nad konstrukcją robota, a nauczyciele (pełniący rolę Mentorów) mają za zadania: wskazać odpowiednią drogę odnajdywania rozwiązań i zapewnić młodzieży warunki do pracy.
Etapy konkursu
I etap polega na zaprojektowaniu i zbudowaniu przez uczniów robota wykonującego odpowiednie zadania. Wszystkie elementy wraz z budową i programowaniem maszyny, których mogą użyć Drużyny są opisane w Manualu do gry. W czasie budowy Drużyny są zobowiązane do stworzenia pełnej dokumentacji (notatki, projekty czy przemyślenia), która pomoże im poznać wartość procesu inżynieryjnego i da możliwość zastanowienia się nad swoimi umiejętnościami. Pokaże także sędziom na turnieju, jak funkcjonowały zespoły przez cały okres pracy i czy wysnuły wnioski ze swoich sukcesów oraz porażek. II etap to turniej robotyczny, który odbędzie się 23-24. marca 2019 r. 16 drużyn powalczy na arenie o zwycięstwo i wyjazd na finały, które odbędą się w kwietniu, w Detroit.
Zasady sezonu 2018/2019
W czasie zawodów mecze są rozgrywane z losowymi przeciwnikami i sojusznikami. Podczas meczów zespołom przydzielany jest albo czerwony albo niebieski sojusz. Każdy sojusz składa się z 2 robotów. Kierowcy nie mogą sterować robotem ani nawet dotykać kontrolerów podczas pierwszej części meczu, zwanej również okresem autonomicznym. Następnie mają pięciosekundową przerwę na chwycenie kontrolerów i uruchomienie programów by przygotować się do kontroli robota. Okres po tym jest nazywany okresem „teleop”, a od tego momentu mecz jest całkowicie kontrolowany przez kierowcę. W ostatnich 30 sekundach meczu kierowcy próbują zaparkować w strefie punktowej i/lub wykonać zadania, które można wykonać tylko w końcowym okresie gry. Po zakończeniu meczu gracze zabierają swoje roboty i wracają do pit-stopów, aby dokonać niezbędnych zmian lub omówić strategię. Tymczasem punkty są zliczane (w tym punkty karne), a zwycięski sojusz jest ogłaszany. Zwycięski sojusz otrzymuje dwa punkty rankingowe, podczas gdy przegrywający sojusz otrzymuje zero. W przypadku remisu obydwa sojusze otrzymują po 1 punkcie.