Na wycieczce w Centrum Pieniądza NBP im. Sławomira S. Skrzypka w Warszawie
Kto nie zna choćby jednego powiedzenia związanego z pieniędzmi? Na temat pieniędzy powiedziano i napisano bardzo wiele. Chociażby o tym, że „oszczędzają bogaci i nam się opłaci”, gdy pieniędzy wiele, wokół przyjaciele”, lub „bądź oszczędnym, abyś mógł być szczodrym”. Jakiegokolwiek odniesienia do banknotu i monety człowiek by nie miał, każdy przyzna, że gra on bardzo ważną rolę w codziennym życiu.
W nagrodę za dotarcie do finału konkursu „Bądź przedsiębiorczy” w ramach projektu „Szkoła tworzy naszą przyszłość zawodową”, przedsięwzięcia realizowanego wspólnie przez Stowarzyszenie Przyjaciół Ekonomika w Zamościu i Zespół Szkół Ponadpodstawowych Nr 1 w Zamościu, a dofinansowanego przez Narodowy Bank Polski w ramach wsparcia edukacji ekonomicznej, uczestnicy wzięli udział w wycieczce do Centrum Pieniądza NBP im. Sławomira S. Skrzypka w Warszawie. Odwiedzanie tego niezwykłego miejsca rozpoczęło się od wyjaśnienia roli NBP i znaczenia procesów ekonomicznych – wszystko w nowoczesny i atrakcyjny sposób. Animatorzy przybliżyli nam m.in. system pieniądza złotego i system waluty złotej, a także zachęcali do samodzielnego podniesienia miedzianej monety płytowej, która ważyła blisko 20 kilogramów.
W Laboratorium Autentyczności uczniowie odświeżyli wiedzę o rodzajach zabezpieczeń na banknotach, metody sprawdzania autentyczności naszych pieniędzy – cennej umiejętności również w życiu codziennym, jak również zobaczyli na własne oczy różnego rodzaju falsyfikaty banknotów i próbowali własnych sił w ich identyfikacji.
Młodzież rzypomniała sobie wybitną postać Andrzeja Heinricha, twórcy projektów aktualnie krążących w obiegu banknotów PLN.
Nie sposób wymienić wszystkich ciekawostek, o których mieliśmy okazję usłyszeć w trakcie wycieczki po tej interaktywnej placówce, jakim jest Centrum Pieniądza. Na pewno punktem kulminacyjnym było spełnienie marzeń wielu osób, czyli wejście do skarbca NBP i wzięcie w dłonie prawdziwej sztabki złota, ważącej ponad 12 kg i posiadającej niebagatelną wartość ok. 4 milionów złotych!
Niemałym zaskoczeniem było też uświadomienie sobie, jak dużo miejsca zajmuje jeden milion w banknotach 10-złotowych.
Młodzież szkolna miała możliwość przyjrzeć się historii pieniądza, jego roli na tle gospodarczo-społecznej historii świata i Polski. Wycieczka do Centrum Pieniądza im. S. Skrzypka z pewnością dostarczyła uczestnikom projektu niezapomnianych wrażeń, a ciekawe aranżacje wnętrz, interesujące sposoby eksponowania okazów numizmatycznych i przede wszystkim multimedialność zwiedzania znakomicie utrwaliły przekazywaną przez animatorów wiedzę.
W trakcie pobytu w Warszawie mieliśmy jeszcze okazję odwiedzić Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN. Przewodnik, który oprowadzał nas po muzeum poprowadził uczniów poprzez labirynt uliczek, korytarzy, wnętrz odtwarzających realia życia Żydów w różnych epokach, pomógł zrozumieć trudną historią wyznawców judaizmu. Dowiedzieliśmy się również, ile zła przyniosła mowa nienawiści oraz, że dziedzictwo żydowskie stanowi integralną część historii Polski. Kolejnym interesującym miejscem była wizyta w Muzeum PRL-u. Uczniowie mieli możliwość usłyszeć od pana przewodnika odrobinę historii, a także zobaczyć, na małym metrażu, unikalną przestrzeń stanowiącą autentyczne tło, tak bardzo bliskiej, a zarazem już odległej epoki w której dorastali ich rodzice i dziadkowie. Młodzież mogła obejrzeć pamiątki, rekwizyty codziennego użytku i zabawki, które pewnie w obecnych czasach można znaleźć w nie jednej piwnicy. Obejrzeliśmy fragment kroniki filmowej. Czy chcielibyśmy się cofnąć w czasie? Nie mieć telefonu komórkowego czy Internetu? Na to pytanie niech każdy odpowie sobie sam…
Pobyt w stolicy na pewno długo pozostanie w pamięci.