00 Zdjęcie tytułowe

Job shadowing nauczycieli Ekonomika w Rimini we Włoszech

frse black

W dniach 23 – 27 września 2024 r. cztery nauczycielki języka angielskiego z Zespołu Szkół Ponadpodstawowych Nr 1 w Zamościu wzięły udział w obserwacji pracy (job shadowing) w Rimini we Włoszech. Były to Panie: Monika Wasilewska, Beata Kawala, Iwona Lipska oraz Agata Świrgoń. Są one uczestniczkami projektu finansowanego ze środków Unii Europejskiej pt. Mobilność zagraniczna kadry dydaktycznej Zespołu Szkół Ponadpodstawowych Nr 1 w Zamościu jako czynnik sprzyjający podnoszeniu jakości pracy szkoły o numerze 2023-1-PL01-KA122-SCH-000146837 realizowanego przez naszą szkołę w ramach programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego (FERS) w sektorze Edukacja szkolna (SCH). Wartość projektu wynosi 27 125€.

Organizacją partnerską podczas mobilności była A. I. Rimini z siedzibą w Rimini.

Podczas odbytej mobilności uczestniczki projektu  zapoznały się z włoskim systemem kształcenia we Włoszech, organizacją pracy szkół, bazą dydaktyczną  oraz obserwowały zajęcia dydaktyczne. Podczas wizyty nauczycielki wymieniały się również doświadczeniami i dobrymi praktykami oraz doskonaliły umiejętność komunikowania się w językach obcych.

16 września 2024 r. odbyło się spotkanie organizacyjne (online) koordynatora z organizacji wysyłającej z wyżej wymienionymi nauczycielkami. Na spotkaniu omówiono zagadnienia związane z wyjazdem, m.in.: plan pracy, harmonogram działań oraz zadania, jakie mają zostać wykonane w ramach ,,job shadowingu”. Przypomniano również o celach projektu i podkreślono znaczenie zdobycia nowych i poszerzenia już posiadanych kompetencji, wymiany doświadczeń oraz zwiększenia efektywności nauczania poprzez obserwację praktyk innych nauczycieli za granicą.

Mobilność zagraniczna polegająca na obserwacji pracy to nie tylko wspieranie rozwoju osobistego, zdobycie doświadczenia zawodowego na poziomie europejskim, nawiązanie kontaktów czy wymiana dobrych praktyk; to także wspieranie innowacji oraz wzmacnianie tożsamości europejskiej oraz aktywności obywatelskiej.

Po odbytej mobilności jej uczestniczki powiedziały: „Podczas pobytu w szkole partnerskiej we Włoszech miałyśmy okazję obserwować pracę nauczycieli oraz uczestniczyć w zajęciach dydaktycznych z przedmiotów takich jak: język angielski, język niemiecki, język francuski. Obserwacja pracy nauczycieli pozwoliła nam poznać metody dydaktyczne stosowane we włoskich szkołach, jak również zobaczyć różnice w podejściu do nauczania w porównaniu z polskim systemem”

„Podstawą włoskich lekcji, bez względu na przedmiot, jest wykorzystywanie tablicy interaktywnej, do wyświetlania prezentacji multimedialnej czy filmów.”

„W odróżnieniu do naszego systemu kształcenia włoscy uczniowie chodzą do szkoły także w soboty, a lekcje w większości szkół kończą się o godzinie 13 lub 14. W wielu szkołach skala ocen wynosi od 0 do 10, gdzie odpowiednikami ocen dopuszczających lub niedostatecznych są te poniżej 6. Letnia przerwa we Włoszech jest wyjątkowo długa – trwa od 12 do 13 tygodni. Oprócz tego młodzi ludzie, jeśli chodzi o rok szkolny we Włoszech, to w zależności od regionu rozpoczyna się on między 8 a 17 września, a kończy między 6 a 16 czerwca.
Okazją do poznania lokalnej kultury i zabytków był dla nas udział w wycieczce do San Marino czy Ravenny.”